Jak wybrać właściwą drukarnię?

Zanim zdecydujemy się na wybór konkretnej drukarni online sprawdźmy jakie jest jej zaplecze maszynowe – najczęściej informacje na ten temat znajdują się na stronie internetowej. Oczywiście warto też poszukać opinii na jej temat – chociaż w tym przypadku należy być bardzo ostrożnym. Nie zawsze możemy liczyć na rzetelne informacje, dlatego najlepiej popytać wśród znajomych czy korzystali z usług danej drukarni, być może ich opinia pomoże nam w podjęciu decyzji.

Poza ceną wydruku niezwykle istotna jest także jego jakość. Warto sprawdzić czy w drukarni online, na którą się zdecydowaliśmy dostępne są różne rodzaje papierów i dodatkowe uszlachetnienia, papier matowy, błyszczący czy możliwość laminowania druku.

Kontakt z drukarnią to kolejny czynnik, który ma wpływ na wybór tej odpowiedniej. Ponieważ zamówienie składamy przez internet, nie mamy możliwości od razu dowiedzieć się, czy przygotowany przez nas projekt nadaje się do druku, nie możemy też porozmawiać o ewentualnych zmianach w wydruku. Dlatego tez niezwykle istotne jest, żeby drukarnia podała dane kontaktowe, nie tylko adres e-mail, ale przede wszystkim numer telefonu oraz adres siedziby. Czynniki te wpływają nie tylko na wiarygodność firmy, ale gwarantują potencjalnym klientom możliwość szybkiego kontaktu, a nawet osobistego odwiedzenia siedziby, w celu omówienie szczegółów zamówienia.

W wielu przypadkach firmy oferują podobne produkty w podobnych cenach, a zatem wybór właściwej drukarni do wykonania pracy może być trudnym zadaniem. Nie jest też możliwe, aby firma z dowolnej branży oferowała najniższą cenę i jednocześnie zapewniła najwyższą jakość i najlepszą obsługę, przez cały czas i przy każdej realizacji. Może się zdarzyć, że firma, która specjalizuje się w danym typie prac, faktycznie zaoferuje niską cenę, utrzymując dobrą jakość i obsługę. Widać to zwykle na przykładzie ofert dla zapytań obejmujących druk różnych materiałów. Jedna drukarnia ma niższy koszt druku wielonakładowych ulotek, inna korzystniej wypada przy druku teczek lub nietypowych prac.

Najistotniejszym kryterium wyboru drukarni jest jakość świadczonych przez nią usług, która powinna być na najwyższym możliwym poziomie. Ma to szczególne znaczenie w przypadku druku reklamowego, który musi być niezwykle starannie zrealizowany z dbałością o najdrobniejsze detale. Pamiętajmy także, że wysoka jakość zwykle idzie w parze z ceną, dlatego zastanawiając się nad tańszą ofertą koniecznie sprawdźmy, co dostaniemy w zamian.

Zapoznając się z realizacjami wybranego wykonawcy warto osobiście obejrzeć oraz ocenić jakość papieru, na którym wykonany zostanie nasz druk reklamowy. Poprośmy także o pokazanie przykładowych projektów zbliżonych do naszego, co pozwoli ocenić jakość wydruku oraz jego trwałość. Koniecznie sprawdźmy, czy tusz się nie rozmazuje, czy grafika jest wyraźna i precyzyjnie naniesiona oraz czy papier posiada pożądany odcień, grubość oraz fakturę.

Najczęstszym błędem w wyborze drukarni jest kierowanie się najniższą ceną. Te jednak zazwyczaj są do siebie zbliżone, ale nie jest to najważniejsze. Istotne przecież są takie elementy jak jakość wydruku, terminy, kompleksowość usług bądź dostawa gotowego produktu.

Drukarnia Grodzisk Mazowiecki https://www.drukarniasieradzki.pl/. W ofercie m.in:

Ciekawostki z branży

Zarobki jak w każdej pracy są zależne od miasta w jakim mieszkamy, doświadczenia i umiejętności. Osoba początkująca zaczyna od niskich stawek 2000 - 2500zł miesiecznie. Grafik bardziej zawansowany 3000zł do 4000zł. Grafik specjalizujący się w grafice 3D, dobry ilustrator, dobry projektant interfejsów w dużym mieście może liczyć na zarobki 6000zł i w górę. 

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *