Zalety i wady podarowania dziecku aparatu fotograficznego

Dobry prezent na ważną okazję?

Aparaty fotograficzne mieszczą się w kategorii dobrych, wartościowych prezentów nadających się do wręczenia z okazji takiej jak przejście do następnej klasy z wyróżnieniem, I Komunia Święta, okrągła rocznica urodzin czy innych. Warto pomyśleć o kupieniu dziecku właśnie aparatu, zwłaszcza wtedy, gdy szuka swojej pasji lub już ją znalazło i wiąże się ona z fotografią. Ważną zaletą tego rodzaju prezentu jest możliwość kreatywnego wykorzystania, gdyż dzięki funkcji przenoszenia rzeczywistości na wirtualny obraz dziecko uczy się, że może przedstawić swój sposób patrzenia na świat. Jeśli powstanie z tego hobby, można prostym gestem przysłużyć się do wielu radości w życiu młodego człowieka. Aparat pozwala też dokumentować miłe chwile, tworzyć wyjątkowe pamiątki, na przykład wyjazdów czy spotkań z przyjaciółmi. Młode osoby szybko się uczą, więc często taki prezent przyczynia się do tego, że za jakiś czas z dziecka wyrośnie aspirujący fotografik.

Druga strona medalu

Czasami aparat okaże się zbyt drogim prezentem w stosunku do wieku dziecka i wywoła podobny efekt jak quady, laptopy czy smartfony – przyzwyczajenie do tego, że wiele rzeczy można po prostu dostać, bo tak. Może zostać szybko zniszczony lub niedopilnowany i będzie przedmiotem ataku złodzieja. Dziecko może też nie docenić wartości takiego sprzętu i nie poszanuje go, a możliwość nauczenia się podstaw fotografii po prostu nie będzie dla niego interesująca. Dlatego też trzeba zwrócić uwagę, jaki jest charakter młodego człowieka, czy ma jakieś hobby artystyczne i czy zamiast aparatu lepszym prezentem nie będzie np. porządny rower.

Ciekawostki z branży

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

Grafika komputerowa od wielu już lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic w tym dziwnego, ponieważ osoby, które posiadają w tej materii odpowiednie umiejętności i wiedzę, z sukcesami odnajdują się na rynku pracy. Jak się jednak okazuje, praca grafika komputerowego tylko z pozoru wydaje się prosta, w praktyce jednak jest związana z koniecznością funkcjonowania pod presją czasu, a jednocześnie zachowania jak najwyższej jakości. 

Najprościej tłumacząc, grafik komputerowy wykonuje zawód z pogranicza twórczości artystycznej oraz informatyki. Co do zasady, pracuje on z wykorzystaniem komputera oraz innych rozwiązań technologicznych, w tym np. tabletu graficznego. Jak zostać grafikiem komputerowym - wiele osób zadaje sobie to pytanie. Czy konieczne jest wykształcenie w tym kierunku lub może wystarczy ukończony kurs grafiki komputerowej? Niestety, nie ma idealnej odpowiedzi na te pytania, ponieważ wiele zależy od konkretnego przypadku. Oczywiście ukończenie studiów informatycznych czy artystycznych jest atutem, ale z całą pewnością o wiele ważniejsze od posiadania dyplomu wyższej uczelni są umiejętności, jakimi może pochwalić się dana osoba. Jeśli ktoś chce pracować w tym zawodzie powinien także zadbać o zdobycie doświadczenia oraz zbudować odpowiednie portfolio, które zwiększy jego szanse na zatrudnienie.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

2 komentarze

  1. Wydaje mi się, że trzeba wychwycić jakąś granicę wieku. Ośmiolatek prędzej zepsuje aparat niż nauczy się robić zdjęcia. Teraz jednak jest o tyle lepiej, że cyfrówką można pstrykać do woli i nic to nie kosztuje (może trzeba tylko ładować baterie ale to znikomy koszt).

  2. Dostałem na komunię prosty aparat jednorazowy i do tej pory pamiętam, jaką miałem frajdę. Rozczarowałem się tylko tym, że nie udało mi się później zmienić filmu i aparat stał się atrapą…

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *