Fotografia reportażowa

Emocje bez makijażu

Zainteresowanie fotografią reportażową powraca cyklicznie co pewien czas. Można więc powiedzieć, że jest to coś, czemu warto przyjrzeć się bliżej, niezależnie od upodobań związanych z obiektami do fotografowania. Umiejętności dobrego dokumentowania zdarzeń, emocji, miejsc za pomocą zdjęć nie da się tak po prostu nauczyć. Za każdym razem w grę wchodzi osobista wrażliwość, która pozwala pokazać to, co w zdjęciu jest najważniejsze.

Przykłady fotografii reportażowej poruszają odbiorców i właśnie takie jest ich zadanie. Często zdjęcia dokumentalne są później wyróżniane na różnych konkursach i trafiają do gazet, do reklam, przyciągają wzrok gdziekolwiek się znajdą. Można powiedzieć, że w pewnej części jest to proste granie na emocjach. Niejednokrotnie surowa forma zdjęcia skupia całą uwagę na pokazanej osobie, zdarzeniu, czymkolwiek innym. Nie ma możliwości uciec od problemu i być może właśnie dlatego fotografia tego typu spotyka się z tak dużym zainteresowaniem. Można próbować w niej swoich sił dysponując średniej jakości aparatem i zerowym doświadczeniem, ale trzeba mieć odpowiednią wrażliwość.

Przydatność fotografii reportażowej

Z uwagi na spore zapotrzebowanie na tego typu zdjęcia, osoby pasjonujące się reportażem mogą liczyć na dużo okazji nie tylko sprawdzenia się, ale także zarobienia pieniędzy na swoim hobby. Dobre fotografie mogą na przykład uzyskać wysokie lokaty w organizowanych co pewien czas konkursach. Nagroda to jednak nie wszystko – zdjęcia trafiają później na wystawy lub do gazet i stanowią dowód na umiejętności danej osoby, która może liczyć na kolejne ciekawe wyzwania. Fotografia dokumentalna przydatna bywa także jako element wypraw w miejsca warte pokazania, na przykład do miejscowości z wyjątkową kulturą, które należy umiejętnie zaprezentować.

Ciekawostki z branży

Grafika komputerowa to na tyle obszerna dziedzina, że nie sposób wskazać kilku obszarów, w których działają osoby wykonujące ten zawód. Zakres ich pracy jest bowiem szeroki i uzależniony m.in. od potrzeb oraz wymagań samego pracodawcy czy klientów. Można jednak wskazać kilka obowiązków, które w większości przypadków są przydzielone grafikowi komputerowemu. Należą do nich m.in. przygotowywanie wizualnej strony kampanii reklamowych, tworzenie ilustracji, rysunków czy grafik na strony internetowe, ulotki, billboardy itp, projektowanie logotypów firm, skład materiałów do druku i wiele innych. Najczęściej graficy muszą korzystać z wielu narzędzi równolegle, w tym zarówno z programów stricte graficznych, jak i służących do montażu wideo, tworzenia animacji czy obróbki zdjęć.

Grafik komputerowy zarobki - na jakim poziomie się kształtują? Tutaj również wiele zależy od miejsca pracy, posiadanych umiejętności, doświadczenia oraz zakresu obowiązków. Szacuje się jednak, że mediana zarobków w tym zawodzie wynosi 4 510 złotych brutto miesięcznie. Jest to jednak wyłącznie uśredniony wynik, a na największe pensje mogą liczyć graficy pracujący w Warszawie, Gdańsku czy Wrocławiu. Tam także notuje się największe zapotrzebowanie na przedstawicieli tego zawodu. Jak to się ma np. do wynagrodzenia informatyków? W tym miejscu warto sprawdzić, ile zarabiają programiści. Pamiętajmy także, że dobrą alternatywą dla pracy na etacie lub współpracy z konkretną firmą jest działanie w ramach własnego przedsiębiorstwa, co jest popularne także wśród grafików komputerowych. 

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

2 komentarze

  1. Niestety często zdjęcia reportażowe to po prostu epatowanie brzydotą, nie mają one żadnej wartości artystycznej, ale jest „walenie po oczach” bolesną prawdą i to niestety działa.

  2. Nie zgodzę się, że jest to łatwa fotografia. Trzeba naprawdę dużo umieć, żeby zrobić dobry reportaż.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *