Grupa CCC w III kwartale 2022: dynamiczny wzrost przychodów, wysoka rentowność HalfPrice, debiut marketplace Modivo
i budowanie poduszki płynnościowej w odpowiedzi na wyzwania otoczenia biznesowego

Grupa CCC w Q3’22 (sierpień-październik) osiągnęła najwyższą w historii sprzedaż kwartalną – blisko 2,4 mld PLN (+18% rdr) – przy wysokiej bazie zeszłorocznej. Nieco ponad rok od debiutu,
HalfPrice uzyskał rentowność operacyjną i wysoką rentowność EBITDA[1] na poziomie 12,6%. Dobrą, dwucyfrową rentowność EBITDA[2] (11,8%) osiągnął także szyld CCC. W październiku uruchomiony został marketplace MODIVO – jedna z kluczowych inwestycji strategicznych, dzięki której Grupa rozpoczyna działalność w modelu odpowiadającym za 65% światowej sprzedaży e-commerce. Równolegle, Spółka podjęła szereg działań, które mają budować rezerwy kapitałowe
w kontekście turbulentnego otoczenia makroekonomicznego.

W trzecim kwartale 2022 roku przychody Grupy CCC wyniosły 2,4 mld PLN, co, pomimo wysokiej bazy zeszłorocznej (+28%), stanowi ponad 18% wzrost rdr. Udział kanału online osiągnął poziom 51,7%
(+4,3 p.p. rdr).

Rok 2022 jest bardzo dużym wyzwaniem dla całej branży handlowej. Wybuch wojny w Ukrainie oraz jej konsekwencje dla otoczenia makroekonomicznego zmieniły reguły gry. Dochód Klientów pozostaje pod presją rosnącej inflacji i wysokich stóp procentowych, przez co wrażliwość cenowa konsumenta rośnie. W Grupie CCC aktywnie zareagowaliśmy na tę sytuację. Portfolio CCC poszerzyliśmy o kilka nowych, budżetowych marek, których udział w strukturze kolekcji znacząco wzrasta. Aktywnie zarządzamy cenami, dbając o ich atrakcyjność w każdym segmencie klienckim. Dzięki temu pozostajemy blisko konsumenta, odpowiadamy na jego potrzeby, a pomimo wyzwań otoczenia biznesowego umacniamy udziały rynkowe powiedział Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy CCC.

W trzecim kwartale 2022 r. marża brutto Grupy CCC wyniosła 1,2 mld PLN (+15% rdr).
Spółka wypracowała zysk EBITDA[3] w wysokości 197 mln PLN, przy marży na poziomie 8,1%.

Turbulentne czasy wymagają proaktywnej postawy. Dlatego w trzecim kwartale zmapowaliśmy również szereg działań na najbliższe 12 miesięcy, dzięki którym budujemy “odporność” Grupy. Nasz plan zawiera m.in.: ponad 300 mln złotych oszczędności kosztowych, dalsze prace nad konwersją gotówki, optymalizację wydatków inwestycyjnych, czy pozyskanie zewnętrznego finansowania. Dodatkowo, chcemy w istotnej części spłacić nasze zobowiązania finansowe, co pozwoli na wzmocnienie bilansu i redukcję kosztów związanych z ich obsługą. Przez te i inne działania tworzymy finansową „poduszkę bezpieczeństwa” dla organizacji, która na dzisiejsze czasy jest niezbędna – dodaje Marcin Czyczerski.

CCC

Sprzedaż CCC[4] utrzymała się na podobnym rdr poziomie i wyniosła 1,1 mld PLN. Warto zwrócić uwagę, że przychody kanału offline w tym segmencie generowane były przy 1% mniejszej rdr powierzchni handlowej, wynikającej z sukcesywnie kontynuowanej optymalizacji sieci. Ponadto, sprzedaż online ccc.eu w Q3’22 wzrosła aż o 61% rdr i stanowi już 19,5% udziałów w sprzedaży szyldu (+7,2 p.p. rdr). CCC skutecznie buduje omnichannelowy model sprzedaży. Marża brutto CCC utrzymana została na stabilnym rdr poziomie, pomimo wysokiej inflacji w łańcuchu dostaw i przetowarowania większości konkurentów. Szyld obniżył bazę kosztową o 8 mln PLN, a istotny wpływ na wynik segmentu miały zdarzenia o charakterze jednorazowym – w szczególności różnice kursowe. CCC osiągnęło dobrą,
ok. 11,8% marżę EBITDA[5]. Na uwagę zasługuje także ograniczenie zapasów o ok. 2% wartościowo
i 17% ilościowo rdr, co pozytywnie wpływa na rotację (-44 dni od początku roku), niższą inwestycję
w kapitał obrotowy, a w konsekwencji na poprawę przepływów z działalności operacyjnej.

HalfPrice

Przychody HalfPrice w trzecim kwartale osiągnęły rdr ponad 3-krotnie wyższy poziom (258 mln PLN), a w ujęciu kdk wzrost ten wyniósł 42%. W minionym okresie zostało otwartych 8 nowych sklepów. Dziś sieć HalfPrice liczy już 84 punktów w 7 krajach. Zaledwie półtora roku od debiutu szyld osiągnął rentowność na poziomie operacyjnym, z wysoką rentownością EBITDA[6] wynoszącą 12,6%. Duży wpływ na dobre wyniki HalfPrice miał wzrost sprzedaży z m2 w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like), których sprzedaż urosła aż o 25% rdr. Rozbudowana oferta produktowa, wzmocniona komunikacja marketingowa i szybko rosnąca rozpoznawalność marki pozwoliły na zbudowanie wysokiej odwiedzalności sklepów – rozpędzającej ich sprzedaż.

Cieszy nas rentowność operacyjna, którą osiągnęliśmy już w nieco ponad rok od startu działalności. Było to możliwe dzięki synergii Grupy CCC – od wykorzystania zaplecza technologicznego czy logistycznego, po finansowanie poprzez przepływy generowane w CCC. Będziemy konsekwentnie rozwijać się w tym właśnie modelu, wypracowując kolejne wzrosty. Począwszy od trzeciego kwartału koncept HalfPrice pozytywnie kontrybuuje i wynikowo, i gotówkowo do rezultatów Grupy.
Już na początku 2023 r. planowany jest debiut na kolejnym rynku zagranicznym – w Łotwie –
mówi Adam Holewa, Prezes Zarządu HalfPrice.

Grupa Modivo

W Q3’22 Grupa Modivo wypracowała przychody o ok. 23% wyższe rdr, tj. niemal 1,0 mld PLN. Sprzedaż eobuwie.pl wzrosła o ok. 11% rdr osiągając w trzecim kwartale poziom 779 mln PLN. Natomiast obroty szyldu MODIVO są wyższe o ok. 89% rdr i wyniosły 229 mln PLN.

Grupa Modivo rośnie szybciej niż cały rynek dzięki rozwojowi oferty i usprawnieniom technologicznym. Jednocześnie konkurencja cenowa na rynku nasila się, co przekłada się na dynamiki sprzedaży,
poziom marży brutto, czy koszty związane z pozyskaniem Klienta. Branży ciąży również makroekonomia, wpływająca na siłę zakupową konsumentów. Dlatego sukcesywnie pracujemy nad zwiększeniem efektywności kosztowej a równolegle 12 października uruchomiliśmy platformę marketplace. Dzięki niej Modivo może nadal szybko rosnąć, bez kosztownej rozbudowy logistyki
czy skalowania zapasu. Zaproszeni do współpracy partnerzy zyskują dostęp do bazy Klientów Modivo, zobowiązując się do utrzymania jednolitych standardów obsługi. W zamian, Modivo skokowo zwiększa ofertę – dzięki marketplace tylko do końca roku wzrośnie ona aż o około 50 tys. produktów
nie tylko w odzieży i obuwiu, ale również w nowych kategoriach home&decor oraz health&beauty powiedział Damian Zapłata, Prezes Zarządu Grupy Modivo.

W trzecim kwartale Grupa mierzyła się z silną presją konkurencji cenowej związanej ze spadkiem sentymentu konsumenta – przecenami stosowanymi przez wielu graczy. W związku z tym podjęła ona aktywne działania mające na celu dalszy wzrost przychodów i zyskiwanie udziałów rynkowych. Potrzeba dostosowania polityki rabatowo-promocyjnej do wspomnianych wyzwań, spowodowała,
że w Q3’22 Grupa Modivo wygenerowała marżę brutto na poziomie 40,3% (- 2,4 p.p. rdr).

Wzrost kosztów Grupy Modivo w Q3’22 (koszty sprzedaży i administracji: 409 mln PLN) związany jest głównie z realizacją planów rozwoju strategicznego, m.in. uruchomieniem platformy marketplace oraz startem nowych aplikacji mobilnych (których udział w sprzedaży eobuwie.pl i MODIVO we wrześniu wyniósł odpowiednio 15% i 32% i szybko rośnie). Koszty zmienne uplasowały się na tym samym, stabilnym poziomie. Grupa Modivo wypracowała zysk EBITDA[7] w wysokości 15 mln PLN, przy marży na poziomie 1,5%.


[1] Marża EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe

[2] Marża EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe

[3] Zysk EBITDA skorygowany o zdarzenia jednorazowe

[4] Wyniki obejmują segment sprawozdawczy „CCC Omnichannel” oraz segment sprawozdawczy „Pozostałe”

[5] Marża EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe

[6] Marża EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe

[7] Zysk EBITDA skorygowany o zdarzenia jednorazowe

Ciekawostki z branży

Ilustrator – Grafik taki specjalizuje się w wykonywaniu rysunków (ilustracji). Rysunki takie mogą być wykonywane za pośrednictwem tradycyjnych technik (np. ołówek i kartka). Mogą być jednak tworzone także za pośrednictwem komputera – tak przy pomocy zewnętrznych urządzeń typu tablety graficzne, jak również jedynie przy wykorzystaniu znajdującego się w komputerze oprogramowania. Niezależnie od stosowanych narzędzi ostatecznym efektem pracy takiego grafika jest dwuwymiarowy obraz w formie cyfrowej, który może zostać wykorzystany jako symbol, maskotka strony czy też okładka książki.

Grafik 3D – Specjalizacją takiego grafika jest tworzenie modeli, które potem mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu animacji, gier komputerowych, symulacji czy jako wirtualne makiety domów. Zlecając pracę takiemu grafikowi musimy mieć na uwadze, że tworzenie kompletnych trójwymiarowych struktur jest procesem o bardzo złożonym charakterze. Grafik 3D tworzy jedynie „szkielety” trójwymiarowych modeli. Efektem jego pracy jest więc jedynie siatka połączonych ze sobą linii. Siatka ta ma określony kształt – z łatwością możemy domyślić się, czy końcowym efektem ma być człowiek, czy też dzbanek. Model taki jest jednak pozbawiony kolorów czy innego rodzaju wypełnienia.

Specjalista od tworzenia grafiki 3D – Grafik komputerowy posiadający taką specjalizację tworzy wypełnienia dla modeli stworzonych przez wyżej opisanego grafika 3D. Mimo, iż określenie „specjalista od tworzenia grafiki 3D” sugeruje, że osoby takie pracują na modelach 3D, jest jednak inaczej. Tworzone przez nich tekstury są zawsze dwuwymiarowe. Są jednak wykonane w taki sposób, że po „zgięciu” idealnie przylegają do modelu 3D, dla którego zostały wykonane. By zrozumieć, jak wygląda stworzona przez takiego grafika tekstura, najłatwiej wyobrazić sobie schemat kostki, przedstawiony jako 6 kwadratów stykających się ze sobą bokami. Po wycięciu takiego rysunku i odpowiednim złożeniu powstanie idealny sześcian. Praca specjalisty od tworzenia grafiki 3D polega właśnie na odpowiednim pokolorowaniu owych ścian.

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *