Sesja ślubna a początkujący fotograf

Oryginalne sesje ślubne

Moda na fotograficzne sesje ślubne ciągle trwa. Na czym to polega? Po zakończeniu ceremonii państwo młodzi udają się w wybrane miejsce i robiona jest seria zdjęć, które następnie bywają obrabiane lub nie i służą jako wyjątkowa pamiątka. Ponieważ dla młodej pary liczy się często efekt, wybór fotografa bywa niełatwy. Mimo takiego nastawienia jednak zdarza się, że o wykonanie sesji prosi się zupełnie nieznaną osobę, ot – amatora. Czy ktoś bez doświadczenia i rozbudowanego portfolio jest w stanie zrobić atrakcyjną sesję ślubną? Być może niektórym zlecającym bardziej chodzi o świeżość, niż o surowość profesjonalisty. Bardzo wiele sesji ślubnych, nawet tych pochodzących od znanych i polecanych fotografów, wygląda dość podobnie. Wymagająca młoda para może chcieć uzyskać coś zupełnie innego i jeśli tylko trafi na utalentowaną osobę, eksperyment najprawdopodobniej się uda.

Jakie umiejętności niezbędne są do zrobienia dobrej sesji ślubnej?

Przede wszystkim wybrany fotograf musi umieć dobrze posłużyć się światłem. To bardzo potężna „broń” – potrafi podkreślać emocje i wydobywać najważniejsze aspekty sceny. Dzięki tej umiejętności nawet korzystając ze słabego aparatu można stworzyć ciekawe zdjęcia. Druga kwestia to tzw. oko. Każdą osobę, każdą scenę można pokazać oryginalnie, dodając emocje do swojego sposobu patrzenia. Zdjęcia znanych fotografów często robione są w bardzo prostych okolicznościach, ale umiejętne skadrowanie czy podkreślenie wyjątkowego elementu widocznego w kadrze zapewnia zupełnie inny wyraz. Przyda się też umiejętność korzystania z programów graficznych. Dzięki nim można poprawić zdjęcie, które wyszło zbyt blado, jest poruszone lub ma za mały/za duży kontrast.

Ciekawostki z branży

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

3 komentarze

  1. Sesja nie musi być pokazem umiejętności. Kiedyś robiło się po prostu zdjęcia dokumentalne. Para młoda w kościele i poza kościołem. A teraz jakieś wymysły, bajery, pozowanie i w sumie caly klimat ucieka.

  2. Nie znoszę wręcz początkujących fotografów robiących zdjęcia w kościele lub w jakiejś instytucji. Powinni zdecydowanie zainwestować w umiejętność uważania, gdzie idą i na kogo wpadają wpatrzeni w obiektyw…

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *