Z myślą o potrzebach lokalnej społeczności. Katarzyna Warzecha, Senior Marketing Manager we Wrocław Fashion Outlet, wyjaśnia dlaczego warto wspierać inicjatywy kulturalne

Troska o środowisko naturalne, sponsoring wydarzeń sportowych i kulturalnych, zbiórki na cele charytatywne – to tylko wybrane przykłady inicjatyw wpisujących się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeśli CSR nie jest jedynie zagrywką marketingową, która ma na celu poprawę wizerunku firmy, ale częścią przemyślanej, długotrwałej strategii, może pomóc w zbudowaniu wokół marki lojalnej społeczności oraz uwiarygodnieniu jej misji. Przykład centrum handlowego Wrocław Fashion Outlet, które od wielu lat jest sponsorem jednego z najważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Wrocławia – Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty – pokazuje, że tego rodzaju współpraca może przynieść korzyści zarówno lokalnej społeczności, jak i samej marce. O tym co stało za decyzją o sponsorowaniu akurat tego wydarzenia opowiada Katarzyna Warzecha, Senior Marketing Manager we Wrocław Fashion Outlet.  

Sponsoring spójny ze strategią firmy

Wspieranie wartościowych projektów kulturalnych od lat stanowi istotną część działań na rzecz lokalnej społeczności, jakie podejmują podmioty komercyjne. Nie inaczej jest w przypadku centrum Wrocław Fashion Outlet, które już piąty rok z rzędu pełniło rolę sponsora Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty

 W ramach przyjętej przez nas strategii chcemy być blisko lokalnych społeczności, odpowiadać na ich potrzeby i wspierać ważne dla nich inicjatywy. Jedną z nich jest festiwal Nowe Horyzonty – doskonale znany i niezwykle ceniony nie tylko przez mieszkańców Wrocławia. Zależy nam, aby działania jakie realizujemy, były spójne z naszymi wartościami, i tak było w tym przypadku. Na decyzję o współpracy wpłynął też fakt licznych połączeń światów kina i mody”, podkreśla Katarzyna Warzecha, Senior Marketing Manager Wrocław Fashion Outlet. „W ramach współpracy z Nowymi Horyzontami przede wszystkim zapraszamy naszych klientów oraz fanów obserwujących nas w mediach społecznościowych do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu. W ubiegłych latach, poza działaniami komunikacyjnymi, organizowaliśmy konkursy, w których można było wygrać m.in. karnety Festiwal. Mimo że zdobycie nagród nierzadko wymagało wykazania się dużą kreatywnością (jednym z zadań było np. wplecenie w tytuł znanego filmu słowa związanego z modą), spotkaliśmy się ogromnym zaangażowaniem uczestników (kilkaset udzielonych odpowiedzi). Ciekawe formaty konkursów w połączeniu z atrakcyjnymi nagrodami pozwoliły nam zbudować wokół naszej marki zaangażowaną społeczność, która chętnie wchodzi z nami w interakcje. Dodatkowo, zadbaliśmy o widoczność marki Wrocław Fashion Outlet na terenie kina i podczas pokazów festiwalowych w centrum miasta – aranżowaliśmy strefy chill outu w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty oraz przekazaliśmy organizatorom elementy pomocne w trakcie wydarzenia – leżaki i stację do ładowania telefonów, a także wachlarze, z których wielu festiwalowiczów korzysta w upalne wrocławskie dni. W tym roku udało się także zorganizować, uniemożliwiane wcześniej przez sytuację pandemiczną, bezpłatne pokazy filmowe zapowiadające festiwal w formule kina letniego na łące przy Wrocław Fashion Outlet. Wchodząc w rolę ekspertów modowych wyłaniamy również najciekawiej ubranych uczestników festiwalu, nagradzamy ich pamiątkową fotografią i zaproszeniem na zakupy”, dodaje przedstawicielka największego modowego centrum outletowego w południowo-zachodniej Polsce.

Partnerskie podejście i wspólne wartości kluczem do sukcesu

Aby współpraca podmiotów komercyjnych i lokalnych organizacji czy instytucji kulturalnych przebiegała sprawnie oraz przynosiła korzyści obu stronom, niezwykle istotne jest partnerskie podejście i zrozumienie potrzeb i oczekiwań partnera. „Nasza współpraca ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty jest wyjątkowa przede wszystkim dlatego, że obie strony skupiają się na kreatywnym i nienachalnym połączeniu obu marek, bazującym na wieloletnich związkach świata mody z kinem. Choć powiązanie centrum handlowego i elitarnego festiwalu filmowego początkowo może wydawać się nieoczywiste, to ma ono głębszy sens. Nowe Horyzonty to festiwal społecznie zaangażowany, odważny, a takie wartości przyświecają też naszej marce”, podkreśla Katarzyna Warzecha. O tym jak owocnie układa się współpraca obu podmiotów najlepiej świadczy fakt, że centrum od lat jest sponsorem festiwalu, a jego organizatorzy cenią sobie wsparcie, jakie otrzymują z jego strony. „Dzięki licznym działaniom promującym MFF Nowe Horyzonty, które odbywają się zarówno na terenie centrum (przykładem może być tegoroczna akcja Bifor Nowe Horyzonty), jak i w jego mediach społecznościowych, jesteśmy w stanie dotrzeć z naszym wydarzeniem nie tylko do osób, które są pasjonatami kina i od lat uczestniczą w festiwalu, ale też tych, które jeszcze go nie znają lub regularnie nie śledzą premier kinowych. Fakt, że to właśnie Wrocław Fashion Outlet, będący rozpoznawalną i cenioną marka na mapie Wrocławia, jest jednym ze sponsorów festiwalu, jest dla nas niewątpliwym wsparciem, nie tylko finansowym”, zaznacza Marcin Pieńkowski, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty..

Z myślą o potrzebach lokalnej społeczności  

O sukcesie współpracy Wrocław Fashion Outlet z festiwalem Nowe Horyzonty świadczyć może ogromne zainteresowanie akcjami towarzyszącymi wydarzeniu, które odbywają się na terenie centrum. „Tegoroczne, bezpłatne pokazy filmowe, organizowane pod nazwą „Bifor Nowe Horyzonty” cieszyły się wielką popularnością. To dowód na to, że lokalna społeczność jest otwarta na inicjatywy kulturalne i chętnie bierze w nich udział. Powodzenie działań, które realizujemy we współpracy z Nowymi Horyzontami, daje ogromną satysfakcję, a dodatkowo pozwala umocnić naszą pozycję. Wrocław Fashion Outlet to stosunkowo nowa marka na rynku wrocławskim – rebranding miał miejsce w 2017 roku. Poza nazwą, zmianie uległa też strategia centrum – stawiamy na doświadczenie klienta na poziomie premium, w centrum pojawiły się nowe międzynarodowe marki, zmieniliśmy także wygląd naszego obiektu. W momencie zmiany nazwy stanęliśmy przed dużym wyzwaniem, jednak współpraca z tak renomowanym i rozpoznawalnym partnerem istotnie wsparła nasze wysiłki włożone w budowanie nowego brandu, którego rozpoznawalność już w ciągu dwóch lat wzrosła o 15%”, wyjaśnia Katarzyna Warzecha. Sponsorowanie MFF Nowe Horyzonty to jednak tylko jedna z wielu prospołecznych inicjatyw Wrocław Fashion Outlet. Jedyne modowe centrum outletowe w regionie dolnośląskim regularnie wspiera nie tylko obszar kultury, ale też aktywności sportowe czy proekologiczne, które związane są z Wrocławiem. W ostatnich latach było to m.in. promowanie biegów i jazdy na rowerze, sadzenie drzew we wrocławskiej dzielnicy Osobowice czy przekazanie insektowników dla sąsiadującego z centrum Parku Tysiąclecia. „Jako duży, komercyjny podmiot czujemy się odpowiedzialni za nasze otoczenie. We Wrocław Fashion Outlet wierzymy, że kultura i inicjatywy lokalne rozwijają Wrocław, aktywizują tutejszą społeczność i sprawiają, że miejsce w którym żyjemy staje się jeszcze bardziej przyjazne i tym samym atrakcyjne dla obecnych i potencjalnych mieszkańców”, podkreśla przedstawicielka Wrocław Fashion Outlet.

Sponsoring, zwłaszcza wydarzeń kulturalnych, to jedna z mniej agresywnych, a co za tym idzie lepiej odbieranych form promocji. Poza korzyściami dla sponsora: możliwością zbudowania wiarygodności, zbliżenia się do swoich odbiorców oraz budowaniem zaufania do marki, niesie ze sobą korzyść dla lokalnej społeczności, która zyskuje możliwość bezpłatnego udziału w interesujących inicjatywach. To także istotny element działań wpisujących się w obszar społecznej odpowiedzialności biznesu, która – jak pokazuje przykład Wrocław Fashion Outlet – nie musi być jedynie modnym hasłem mającym budować prestiż marki, ale częścią zaplanowanej, długofalowej strategii wpisującej się w jej wizję i misję.

Ciekawostki z branży

Zarobki jak w każdej pracy są zależne od miasta w jakim mieszkamy, doświadczenia i umiejętności. Osoba początkująca zaczyna od niskich stawek 2000 - 2500zł miesiecznie. Grafik bardziej zawansowany 3000zł do 4000zł. Grafik specjalizujący się w grafice 3D, dobry ilustrator, dobry projektant interfejsów w dużym mieście może liczyć na zarobki 6000zł i w górę. 

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *