„Charków 2022. Ślady wojny”17 września – 30 listopada 2022

Kurator wystawy: Kostiantyn Ishchenko

Kilkadziesiąt fotografii pokazujących Charków przed i w czasie działań wojennych złożyło się na wystawę przygotowaną przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Autorem zdjęć jest fotograf i grafik Wasilij Gołosny, który od lutego 2022 dokumentuje zniszczenia Charkowa i zbrodnie armii rosyjskiej.

„Myślałem, że w XXI wieku wojna na tak wielką skalę po prostu nie może mieć miejsca w Ukrainie. Tak mi się wydawało, aż do poranka 24 lutego 2022” – mówi kurator wystawy i mieszkaniec Charkowa Kostiantyn Ishchenko.

„Budząc się o godzinie 4:30 i słysząc wybuchy w mieście, trudno mi było uwierzyć, że rosyjskie myśliwce bombardują Charków, zrzucają półtonowe bomby, a nadlatujące codziennie rakiety S300 niszczą infrastrukturę cywilną, budynki mieszkalne, uniwersytety, szkoły, przedszkola, fabryki.

Najbardziej ucierpiała północna część dzielnicy Saltivka, którą zamieszkiwało około 200 tys. osób. Obecnie jest ona prawie całkowicie zniszczona. W czasie wojny my, mieszkańcy Charkowa, zdaliśmy sobie sprawę, jak piękne było nasze miasto i jak wygodnie było w nim mieszkać. Taki obraz miasta pozostał w mojej pamięci. A teraz, kiedy poruszam się po nim, nie mogę spokojnie patrzeć na zniszczenia, jakie przynieśli nam rosyjscy najeźdźcy.

Celem projektu wystawienniczego „Charków 2022. Ślady wojny” jest pokazanie na przykładzie tych samych miejsc, jak zmieniło się nasze miasto podczas wojny 2022 r.”.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu nieprzypadkowo udostępnia tę wystawę 17 września – w rocznicę napaści Związku Radzieckiego na Polskę.

„Przypominamy ten moment świadomi, że imperialne ambicje Rosji nigdy się nie wyczerpały” – mówi Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. „Dzisiaj ich ofiarą staje się Ukraina, niepodległy kraj i wolni ludzie. Niech ta wystawa będzie zatem przestrogą, niech nie pozwoli nam zapomnieć, że wolność nigdy nie jest dana raz na zawsze. Niech będzie też wyrazem naszej solidarności z walecznym narodem ukraińskim, z jego walką i budzącą wielki szacunek postawą. Dziękuję autorom tej wystawy z Charkowa – fotografowi Wasylemu Gołosnemu i kuratorowi Kostiantynowi Ishchenko – za to, iż podzielili się z nami swoją wielką miłością do rodzinnego miasta, do swojego narodu i ojczyzny. Nadal pięknej, jakże dumnej i bohaterskiej”.

Wasilij Gołosny – fotograf, grafik, specjalizuje się w fotografii reportażowej i krajobrazowej. Mieszkaniec Charkowa. Od początku wojny dokumentuje zbrodnie armii rosyjskiej, za co odznaczony został przez burmistrza Charkowa Dyplomem Honorowym.

Kostiantyn Ishchenko – absolwent Charkowskiego Uniwersytetu Państwowego, organizator wystaw, targów, zawodów sportowych. Od 5 lat współpracuje z Radą Miasta Charkowa, realizując działania mające na celu kształtowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku miasta.

Ciekawostki z branży

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *