Z myślą o potrzebach lokalnej społeczności. Katarzyna Warzecha, Senior Marketing Manager we Wrocław Fashion Outlet, wyjaśnia dlaczego warto wspierać inicjatywy kulturalne

Troska o środowisko naturalne, sponsoring wydarzeń sportowych i kulturalnych, zbiórki na cele charytatywne – to tylko wybrane przykłady inicjatyw wpisujących się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeśli CSR nie jest jedynie zagrywką marketingową, która ma na celu poprawę wizerunku firmy, ale częścią przemyślanej, długotrwałej strategii, może pomóc w zbudowaniu wokół marki lojalnej społeczności oraz uwiarygodnieniu jej misji. Przykład centrum handlowego Wrocław Fashion Outlet, które od wielu lat jest sponsorem jednego z najważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Wrocławia – Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty – pokazuje, że tego rodzaju współpraca może przynieść korzyści zarówno lokalnej społeczności, jak i samej marce. O tym co stało za decyzją o sponsorowaniu akurat tego wydarzenia opowiada Katarzyna Warzecha, Senior Marketing Manager we Wrocław Fashion Outlet.  

Sponsoring spójny ze strategią firmy

Wspieranie wartościowych projektów kulturalnych od lat stanowi istotną część działań na rzecz lokalnej społeczności, jakie podejmują podmioty komercyjne. Nie inaczej jest w przypadku centrum Wrocław Fashion Outlet, które już piąty rok z rzędu pełniło rolę sponsora Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty

 W ramach przyjętej przez nas strategii chcemy być blisko lokalnych społeczności, odpowiadać na ich potrzeby i wspierać ważne dla nich inicjatywy. Jedną z nich jest festiwal Nowe Horyzonty – doskonale znany i niezwykle ceniony nie tylko przez mieszkańców Wrocławia. Zależy nam, aby działania jakie realizujemy, były spójne z naszymi wartościami, i tak było w tym przypadku. Na decyzję o współpracy wpłynął też fakt licznych połączeń światów kina i mody”, podkreśla Katarzyna Warzecha, Senior Marketing Manager Wrocław Fashion Outlet. „W ramach współpracy z Nowymi Horyzontami przede wszystkim zapraszamy naszych klientów oraz fanów obserwujących nas w mediach społecznościowych do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu. W ubiegłych latach, poza działaniami komunikacyjnymi, organizowaliśmy konkursy, w których można było wygrać m.in. karnety Festiwal. Mimo że zdobycie nagród nierzadko wymagało wykazania się dużą kreatywnością (jednym z zadań było np. wplecenie w tytuł znanego filmu słowa związanego z modą), spotkaliśmy się ogromnym zaangażowaniem uczestników (kilkaset udzielonych odpowiedzi). Ciekawe formaty konkursów w połączeniu z atrakcyjnymi nagrodami pozwoliły nam zbudować wokół naszej marki zaangażowaną społeczność, która chętnie wchodzi z nami w interakcje. Dodatkowo, zadbaliśmy o widoczność marki Wrocław Fashion Outlet na terenie kina i podczas pokazów festiwalowych w centrum miasta – aranżowaliśmy strefy chill outu w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty oraz przekazaliśmy organizatorom elementy pomocne w trakcie wydarzenia – leżaki i stację do ładowania telefonów, a także wachlarze, z których wielu festiwalowiczów korzysta w upalne wrocławskie dni. W tym roku udało się także zorganizować, uniemożliwiane wcześniej przez sytuację pandemiczną, bezpłatne pokazy filmowe zapowiadające festiwal w formule kina letniego na łące przy Wrocław Fashion Outlet. Wchodząc w rolę ekspertów modowych wyłaniamy również najciekawiej ubranych uczestników festiwalu, nagradzamy ich pamiątkową fotografią i zaproszeniem na zakupy”, dodaje przedstawicielka największego modowego centrum outletowego w południowo-zachodniej Polsce.

Partnerskie podejście i wspólne wartości kluczem do sukcesu

Aby współpraca podmiotów komercyjnych i lokalnych organizacji czy instytucji kulturalnych przebiegała sprawnie oraz przynosiła korzyści obu stronom, niezwykle istotne jest partnerskie podejście i zrozumienie potrzeb i oczekiwań partnera. „Nasza współpraca ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty jest wyjątkowa przede wszystkim dlatego, że obie strony skupiają się na kreatywnym i nienachalnym połączeniu obu marek, bazującym na wieloletnich związkach świata mody z kinem. Choć powiązanie centrum handlowego i elitarnego festiwalu filmowego początkowo może wydawać się nieoczywiste, to ma ono głębszy sens. Nowe Horyzonty to festiwal społecznie zaangażowany, odważny, a takie wartości przyświecają też naszej marce”, podkreśla Katarzyna Warzecha. O tym jak owocnie układa się współpraca obu podmiotów najlepiej świadczy fakt, że centrum od lat jest sponsorem festiwalu, a jego organizatorzy cenią sobie wsparcie, jakie otrzymują z jego strony. „Dzięki licznym działaniom promującym MFF Nowe Horyzonty, które odbywają się zarówno na terenie centrum (przykładem może być tegoroczna akcja Bifor Nowe Horyzonty), jak i w jego mediach społecznościowych, jesteśmy w stanie dotrzeć z naszym wydarzeniem nie tylko do osób, które są pasjonatami kina i od lat uczestniczą w festiwalu, ale też tych, które jeszcze go nie znają lub regularnie nie śledzą premier kinowych. Fakt, że to właśnie Wrocław Fashion Outlet, będący rozpoznawalną i cenioną marka na mapie Wrocławia, jest jednym ze sponsorów festiwalu, jest dla nas niewątpliwym wsparciem, nie tylko finansowym”, zaznacza Marcin Pieńkowski, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty..

Z myślą o potrzebach lokalnej społeczności  

O sukcesie współpracy Wrocław Fashion Outlet z festiwalem Nowe Horyzonty świadczyć może ogromne zainteresowanie akcjami towarzyszącymi wydarzeniu, które odbywają się na terenie centrum. „Tegoroczne, bezpłatne pokazy filmowe, organizowane pod nazwą „Bifor Nowe Horyzonty” cieszyły się wielką popularnością. To dowód na to, że lokalna społeczność jest otwarta na inicjatywy kulturalne i chętnie bierze w nich udział. Powodzenie działań, które realizujemy we współpracy z Nowymi Horyzontami, daje ogromną satysfakcję, a dodatkowo pozwala umocnić naszą pozycję. Wrocław Fashion Outlet to stosunkowo nowa marka na rynku wrocławskim – rebranding miał miejsce w 2017 roku. Poza nazwą, zmianie uległa też strategia centrum – stawiamy na doświadczenie klienta na poziomie premium, w centrum pojawiły się nowe międzynarodowe marki, zmieniliśmy także wygląd naszego obiektu. W momencie zmiany nazwy stanęliśmy przed dużym wyzwaniem, jednak współpraca z tak renomowanym i rozpoznawalnym partnerem istotnie wsparła nasze wysiłki włożone w budowanie nowego brandu, którego rozpoznawalność już w ciągu dwóch lat wzrosła o 15%”, wyjaśnia Katarzyna Warzecha. Sponsorowanie MFF Nowe Horyzonty to jednak tylko jedna z wielu prospołecznych inicjatyw Wrocław Fashion Outlet. Jedyne modowe centrum outletowe w regionie dolnośląskim regularnie wspiera nie tylko obszar kultury, ale też aktywności sportowe czy proekologiczne, które związane są z Wrocławiem. W ostatnich latach było to m.in. promowanie biegów i jazdy na rowerze, sadzenie drzew we wrocławskiej dzielnicy Osobowice czy przekazanie insektowników dla sąsiadującego z centrum Parku Tysiąclecia. „Jako duży, komercyjny podmiot czujemy się odpowiedzialni za nasze otoczenie. We Wrocław Fashion Outlet wierzymy, że kultura i inicjatywy lokalne rozwijają Wrocław, aktywizują tutejszą społeczność i sprawiają, że miejsce w którym żyjemy staje się jeszcze bardziej przyjazne i tym samym atrakcyjne dla obecnych i potencjalnych mieszkańców”, podkreśla przedstawicielka Wrocław Fashion Outlet.

Sponsoring, zwłaszcza wydarzeń kulturalnych, to jedna z mniej agresywnych, a co za tym idzie lepiej odbieranych form promocji. Poza korzyściami dla sponsora: możliwością zbudowania wiarygodności, zbliżenia się do swoich odbiorców oraz budowaniem zaufania do marki, niesie ze sobą korzyść dla lokalnej społeczności, która zyskuje możliwość bezpłatnego udziału w interesujących inicjatywach. To także istotny element działań wpisujących się w obszar społecznej odpowiedzialności biznesu, która – jak pokazuje przykład Wrocław Fashion Outlet – nie musi być jedynie modnym hasłem mającym budować prestiż marki, ale częścią zaplanowanej, długofalowej strategii wpisującej się w jej wizję i misję.

Ciekawostki z branży

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Informatyk grafik - Czyli grafik komputerowy który poza projektowaniem potrafi zadbać o swój sprzęt komputerowy jak i sprzęt w firmie. Często taka osoba pracuje w mnijszych firmach gdzie sporadycznie potrzebna jest osoba techniczna do małych napraw. Krótko mówiąc informatyk grafik to taka złota rączka w świecie IT i grafiki

Projektant stron internetowych – Grafik ten znany jest również pod pojęciem Web Designer. Jak sama nazwa wskazuje, specjalista taki zajmuje się opracowaniem szaty graficznej stron internetowych. Zakres czynności tej kategorii grafików wykracza jednak zwykle poza samo opracowanie szablonu. Zlecając pracę Web Designerowi możemy liczyć na to, że opracowaną przez siebie szatę graficzną zmieni w pełni funkcjonalny interface witryny, który po przypisaniu do odpowiedniej domeny stanie się stroną internetową. Mimo, że Web Designerzy zapewniają usługi o bardzo szerokim spektrum, należy mieć na uwadze, że część zadań związanych z postawieniem serwisu powinno się zlecić osobom trzecim. W szczególności do czynności, o których tutaj mowa, należy zaliczyć zakup domeny, zapewnienie hostingu, czy też stworzenie tekstów, które mają pojawić się w serwisie.

Projektant interfaceów – Grafik ten, podobnie jak projektant stron internetowych, zajmuje się opracowaniem szat graficznych, które następnie zostają przeprogramowane w funkcjonalna całość. Różnica polega na tym, ze projektant interfaców specjalizuje się w wykonywaniu grafik, które zostaną wykorzystane nie w stronach internetowych, lecz w programach i aplikacjach. Chodzi tu tak o menu główne w grze komputerowej, jak i wykonanie przycisków do aplikacji na smartphona.

Ilustrator – Grafik taki specjalizuje się w wykonywaniu rysunków (ilustracji). Rysunki takie mogą być wykonywane za pośrednictwem tradycyjnych technik (np. ołówek i kartka). Mogą być jednak tworzone także za pośrednictwem komputera – tak przy pomocy zewnętrznych urządzeń typu tablety graficzne, jak również jedynie przy wykorzystaniu znajdującego się w komputerze oprogramowania. Niezależnie od stosowanych narzędzi ostatecznym efektem pracy takiego grafika jest dwuwymiarowy obraz w formie cyfrowej, który może zostać wykorzystany jako symbol, maskotka strony czy też okładka książki.

Grafik 3D – Specjalizacją takiego grafika jest tworzenie modeli, które potem mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu animacji, gier komputerowych, symulacji czy jako wirtualne makiety domów. Zlecając pracę takiemu grafikowi musimy mieć na uwadze, że tworzenie kompletnych trójwymiarowych struktur jest procesem o bardzo złożonym charakterze. Grafik 3D tworzy jedynie „szkielety” trójwymiarowych modeli. Efektem jego pracy jest więc jedynie siatka połączonych ze sobą linii. Siatka ta ma określony kształt – z łatwością możemy domyślić się, czy końcowym efektem ma być człowiek, czy też dzbanek. Model taki jest jednak pozbawiony kolorów czy innego rodzaju wypełnienia.

Specjalista od tworzenia grafiki 3D – Grafik komputerowy posiadający taką specjalizację tworzy wypełnienia dla modeli stworzonych przez wyżej opisanego grafika 3D. Mimo, iż określenie „specjalista od tworzenia grafiki 3D” sugeruje, że osoby takie pracują na modelach 3D, jest jednak inaczej. Tworzone przez nich tekstury są zawsze dwuwymiarowe. Są jednak wykonane w taki sposób, że po „zgięciu” idealnie przylegają do modelu 3D, dla którego zostały wykonane. By zrozumieć, jak wygląda stworzona przez takiego grafika tekstura, najłatwiej wyobrazić sobie schemat kostki, przedstawiony jako 6 kwadratów stykających się ze sobą bokami. Po wycięciu takiego rysunku i odpowiednim złożeniu powstanie idealny sześcian. Praca specjalisty od tworzenia grafiki 3D polega właśnie na odpowiednim pokolorowaniu owych ścian.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *