Firma Serwach rozbudowuje potencjał o nową maszynę Chroma High Tech marki Koenig & Bauer Celmacch

Rodzinna firma Serwach z Goleniowa zakontraktowała w ostatnim czasie nową, 5-kolorową maszynę fleksograficzną Chroma High Tech marki Koenig & Bauer Celmacch. Wyposażona w pięć zespołów drukujących i liczne opcje automatyzujące pracę, zostanie tu dostarczona w 4. kwartale br. znacząco – co podkreśla Piotr Serwach, właściciel przedsiębiorstwa – zwiększając potencjał wytwórczy firmy w obszarze opakowań z tektury falistej. Będzie zarazem kolejnym rozwiązaniem Koenig & Bauer, jakie rozpocznie pracę w tej dynamicznie rozwijającej się drukarni opakowaniowej. Maszyna stanowi istotny element realizowanego przez Serwach długoletniego planu inwestycyjnego, uwzględniającego systematyczne zwiększanie powierzchni produkcyjnej i stopniową modernizację parku sprzętowego.

Niemal 30 lat doświadczeń na rynku opakowań

Historia firmy Serwach sięga 1996 roku. Jej założycielem był Stanisław Serwach – ojciec Piotra, obecnego właściciela i prezesa zarządu. Od początku specjalizuje się ona w produkcji – drukowaniu i przetwórstwie – różnego typu opakowań, przede wszystkim z tektury falistej. Jak szacuje Piotr Serwach,  te ostatnie stanowią ok. 90% oferowanego przez firmę asortymentu.

– Pierwsza maszyna fleksograficzna, umożliwiająca drukowanie w pięciu kolorach, pojawiła się u nas już w 2006 roku – mówi. – Wraz z upływem czasu nasz potencjał był systematycznie zwiększany o kolejne maszyny do drukowania i przetwarzania zarówno opakowań z tektury falistej, jak i litej oraz opakowań kartonowych z nadrukiem, które stanowią uzupełnienie naszej oferty.

Firma Serwach obsługuje klientów z różnych segmentów rynkowych, m.in. z branż spożywczej, chemicznej, kosmetycznej i motoryzacyjnej. Obecnie ok. 30% jej produkcji trafia na eksport, głównie do krajów z Europy. Z roku na rok generuje dynamiczne wzrosty – tylko w latach 2020-2022 jej roczne przychody ze sprzedaży opakowań zwiększyły się o ok. 30%.

Piotr Serwach przewiduje, że udział eksportu będzie zwiększany, także dzięki realizowanym obecnie inwestycjom. Rozłożony na 10 lat plan rozwojowy zakłada dalszą rozbudowę powierzchni produkcyjnej (obecnie realizowanej w halach o łącznym metrażu wynoszącym ponad 30 tys. m2) oraz inwestycje w nowoczesne rozwiązania sprzętowe, zwiększające potencjał wytwórczy, wydajność i elastyczność produkcji.  Jak zapewnia właściciel firmy maszyna Chroma High Tech jest tu jednym z kluczowych elementów.

– Jej dostawa i montaż przewidziane są na jesień br., więc już wkrótce znacząco zwiększymy nasz potencjał produkcyjny w zakresie opakowań z tektury falistej, na które popyt – pomimo zawirowań rynkowych i problemów z dostępnością surowca – nie maleje. Nowa maszyna zastąpi docelowo dwa starsze rozwiązania, więc już ten fakt w bardzo obrazowy sposób pokazuje jej wydajność i elastyczność – mówi Piotr Serwach.

Jedna maszyna w miejsce dwóch

Piotr Serwach podkreśla, że inwestycja w nową maszynę Koenig & Bauer Celmacch nie tylko zwiększy moce wytwórcze kierowanej przez niego firmy, ale też wpisuje się w szereg realizowanych tu działań, których celem jest automatyzacja procesów.

– Bardzo nam się podoba idea Przemysłu 4.0 i konsekwentnie wdrażamy zbieżne z nią elementy także w naszej fabryce. Po wybudowaniu nowej hali i zaadaptowaniu kolejnego, istniejącego już budynku udało nam się zgromadzić wszystkie procesy wytwórcze w ramach jednego, zintegrowanego zakładu produkcyjnego – mówi. – Pracujemy w oparciu o światowe normy ISO, FSC i BRC, niezwykle poważne traktując wynikające w nich wytyczne. Z myślą o podnoszeniu automatyzacji procesów w 2021 roku uruchomiliśmy zaawansowany system automatyzacji i paletyzacji. Rok wcześniej wdrożyliśmy system ERP, a niedawno zakończyliśmy też projekt AGV, uwzględniający logistykę i transport materiałów oraz gotowych opakowań. Nowa maszyna, wyposażona w odpowiednie rozwiązania software’owe znakomicie wpisuje się w ten trend – bez problemu też zostanie ona „wpięta” w cały system produkcyjny.

Chroma High Tech w wariancie zakontraktowanym przez Serwach posiada pięć zespołów drukujących w technice fleksograficznej, obsługuje arkusze o maksymalnym formacie 2100 x 1300 mm, pracuje z prędkością do 10 tys. ark./h. Jej wyposażenie uwzględnia m.in. system oczyszczania arkuszy, kontrolę lepkości farby, zautomatyzowany system wymiany wałków rastrowych i automatyczną kontrolę pasowania.

– Oceniamy, że pod względem potencjału wytwórczego i możliwości technologicznych Chroma High Tech docelowo zastąpi dwie obecnie wykorzystywane przez nas maszyny fleksograficzne – mówi Piotr Serwach– Co więcej, zakładamy, że umożliwi rozszerzenie naszego portfolio produktowego, pozwalając z jednej strony jeszcze lepiej obsłużyć dotychczasowych klientów, jak też pozyskać nowych, także spoza Polski. Jest przy tym niezwykle elastycznym rozwiązaniem, umożliwiającym produkcję różnego rodzaju opakowań z tektury falistej, np. z jednej strony krytych dużymi aplami, z drugiej – uwzględniających elementy wymagające jakości foto. Właściciele marek stale poszukują nowych rozwiązań opakowaniowych z myślą o zwiększeniu atrakcyjności swoich produktów, a przy tym – sposobów na ich bardziej wydajną i proekologiczną produkcję. Staramy się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom, m.in. za sprawą inwestycji w najnowsze rozwiązania technologiczne, takie jak maszyna Chroma Ultra Tech.

Dlaczego Koenig & Bauer Celmacch?

Maszyna Chroma High Tech to kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, jakie trafi do firmy Serwach. Z myślą o drukowaniu w technice offsetowej jakiś czas temu zakupiona została m.in. pełnoformatowa maszyna offsetowa z serii Rapida.

– Dzięki temu mogliśmy poznać możliwości i jakość zapewnianą przez autoryzowany, lokalny serwis Koenig & Bauer – mówi Piotr Serwach. – To niezwykle ważny element w kontekście współpracy z każdym dostawcą i czynnik, jaki w dużym stopniu braliśmy pod uwagę podejmując finalne decyzje. Drugim, równie istotnym była geograficzna bliskość zakładu produkcyjnego Koenig & Bauer Celmacch, który zlokalizowany jest w Europie. W kontekście zawirowań w łańcuchu dostaw, ale też szalejącej inflacji, szybki dostęp do części zamiennych czy zapewniana przez producenta szybka reakcja serwisu są niezwykle cennym i ważnym argumentem. Trzecim elementem – kluczowym w kontekście podejmowania finalnej decyzji – jest zaawansowanie technologiczne maszyny. Mieliśmy okazję obejrzeć ją w pracy u innych użytkowników i efekty były bardzo przekonujące. Poskutkowało to zakupem maszyny Chroma High Tech w bardzo rozbudowanym wariancie, wyposażonej w wiele systemów automatyzujących jej pracę. Każdy z nich był przez nas bardzo uważnie przeanalizowany w trakcie procesu decyzyjnego, gdyż w kontekście wysokonakładowej produkcji, jaką realizujemy, redukcja arkuszy testowych nawet o 0,5-0,6% – na tyle ją obecnie szacujemy – oznacza wymierne oszczędności w skali całego roku, zarówno jeżeli chodzi o zużycie materiałów, jak i energii.

– To prawdziwa przyjemność pracować z takim partnerem, jakim jest firma Serwach – dodaje Grzegorz Szymczykowski, dyrektor ds. sprzedaży i serwisu Koenig & Bauer (CEE). – Z uwagą śledzimy jej dynamiczny rozwój, który nabrał tempa zwłaszcza w ostatnich, niełatwych dla nas wszystkich latach. Rynek tektury falistej, pomimo zakłóceń w jej dostawach, jakie miały miejsce w ubiegłym roku, nadal jawi się jako jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów szeroko rozumianej branży poligraficzno-opakowaniowej. M.in. za sprawą rozwoju w obszarze e-handlu, ale też globalnej tendencji do wdrażania bardziej zrównoważonych, proekologicznych surowców. Tektura, bazująca na włóknach drzewnych, jest tu zatem na wygranej pozycji, a wraz z nią – drukarnie bazujące na niej w swojej produkcji. Specjalizacja, jaką przyjęła firma Serwach już wiele lat temu, okazała się zatem strzałem w dziesiątkę. Mamy nadzieję, że nasza maszyna w znaczącym stopniu przyczyni się do jej dalszego, dynamicznego rozwoju.

Źródło: Koenig & Bauer (CEE) Sp. z o.o.

www.pl.koenig-bauer.com

Ciekawostki z branży

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *