Jak zaprojektować atrakcyjną ulotkę reklamową?

Ulotka to chyba jedna z najpopularniejszych form reklamy dla małej, lokalnej firmy. Wielu przedsiębiorców utożsamia marketing z ulotką, a mimo tego wciąż słychać narzekania, że ulotki nie przynoszą efektów. Robiąc swoją ulotkę i pamiętając o jej trzech najważniejszych elementach z pewnością nie będziesz narzekać na brak skuteczności.

Ulotki reklamowe to tak naprawdę pewien relikt przeszłości. Wciąż używany, ponieważ firmy traktują je jako swego rodzaju „must be” w promocji własnych produktów i usług. Niestety, w większości są nieprzemyślane, zawierają natłok niepotrzebnych treści oraz brak jakiegokolwiek sposobu na sprawdzenie ich skuteczności. A przecież koszty wciąż generują niemałe.

Zanim zaczniesz projektować swoją ulotkę odpowiedz sobie na pytanie, jaki cel chcesz osiągnąć za jej pomocą. Celem ulotki może być skłonienie potencjalnego klienta do wykonania telefonu, wejścia na stronę internetową lub osobistego odwiedzenia siedziby firmy. Celem ulotki może być także budowanie listy adresowej potencjalnych klientów. Wtedy promujesz np. darmowe porady związane z tym co sprzedajesz. Takie podejście oswaja Twojego klienta z firmą, przez co łatwiej jest później dokonać sprzedaży.

Podczas projektowania miej w głowie obraz grupy docelowej. Fonty, kolory, ilustracje i zdjęcia muszą podobać się twojej publiczności. Niezależnie od niej nie używaj więcej niż dwóch fontów (np. Gramonnd i Helvetica). Jeśli chcesz podkreślić niektóre informacje skorzystaj z pobrubienia, pochylenia lub podkreślenia. To sprawdzi się lepiej niż dziesięć różnych krojów pisma.

Potencjalny klient musi widzieć od razu korzyść w przeczytaniu ulotki. Jeżeli tej korzyści nie znajdzie, będzie to tylko kolejny z rzędu zgnieciony papier w ciągu ostatnich pięciu minut. Nie ma czasu na czytanie szczegółowego menu, spisu proponowanych usług bankowych czy też wspomnianej wcześniej listy lektur. Ja nie mam tego czasu. Wy zapewne też nie.

Dobrze sprawdzają się w wielu sytuacjach ulotki stylizowane na zaproszenia. Zaproszenie to przecież zupełnie co innego niż zwykła ulotka reklamowa. Jeśli tylko charakter twojego biznesu na to pozwala wykorzystaj i sprawdź ten pomysł.

Najlepszy sposób, to sprawienie by klient chciał ulotkę zatrzymać. Niech będzie ona biletem wstępu, zniżką na ulubione danie czy produkt. On musi ją zatrzymać. Każde inne rozwiązanie jest nieskuteczne i nie powinno być brane pod uwagę. Nawet jeżeli schowam ulotkę do kieszeni, już jej nie przeczytam. Wyrzucę znajdując przy okazji jako przypadkowy śmieć. Muszę chcieć ją zatrzymać. Musi być mi potrzebna.

Skuteczna ulotka reklamowa powinna również pokazywać unikalność Twojej firmy lub Twoich produktów, czyli to co wyróżnia Twoją firmę lub produkty od konkurencji. Nie możesz być taki sam jak dziesięciu innych konkurentów. Skuteczna ulotka powinna także być przejrzysta, czytelna oraz powinna wzbudzać zaufanie. Muszą się na niej znaleźć pełne dane kontaktowe włącznie z adresem strony internetowej. Skuteczna ulotka musi być dopracowana w każdym detalu. Zresztą nie tylko ulotka, ale również Twoje firmowe wizytówki powinny skutecznie przekonywać odbiorcę do kontaktu.

Ulotkę możesz zaprojektować samemu lub zlecić to specjaliście. Dla klientów z Warszawy i nie tylko polecamy profesjonalnego grafika na legrafik.pl gdzie zlecisz skuteczny projekt ulotek Warszawa oraz inne projekty, jak katalog, logo, stronę www.

Jeśli chcesz naprawdę osiągnąć bardzo wysoką skuteczność w akcjach ulotkowych zadbaj o to, aby potencjalni klienci sami sięgali po ulotkę interesując się tym o czym tam piszesz.

Ciekawostki z branży

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *