ENERGIA WYOBRAŹNIPolski surrealizm i realizm magiczny

Od 19 maja do 9 czerwca 2023 r. w Dworku Białoprądnickim przy ul. Papierniczej 2 w Krakowie będzie można podziwiać prace wybitnych polskich współczesnych artystów tworzących w nurcie surrealizmu i realizmu magicznego m.in.  Maji Borowicz, Arkadiusza Dzielawskiego, Zbigniewa Hinca, Jarosława Jaśnikowskiego,  Rafała Olbińskiego oraz Tomasza Sętowskiego.

Na wystawie zatytułowanej „Energia Wyobraźni” zostanie zaprezentowanych 26 niezwykłych dzieł sztuki oraz kilka rzeźb z brązu. Zdumiewa znakomity warsztat ich twórców, staranność, perfekcja wykonania, dbałość o detale oraz interesująca tematyka.

Dzieła, które powstały w nurcie surrealizmu i realizmu magicznego cieszą się rosnącym zainteresowaniem publiczności, ponieważ kierunki te wymagają od twórców nie tylko doskonałego warsztatu, lecz również ogromnej wyobraźni oraz kreatywności. 

Surrealizm i magiczny realizm – w  tych kilku słowach zawiera się całe bogactwo wyobraźni artystów, posiadających nieprzeciętny talent, potrafiących spojrzeć na świat w sposób zupełnie wyjątkowy. Zanurzając się we własnych fantazjach i wyobrażeniach tworzą dla widza alternatywne rzeczywistości rodem z filmu Avatar czy gry Wiedźmin.

Można zadać pytanie: gdzież znajdują się te alternatywne światy? Czy jeszcze należą do naszej galaktyki, czy może są znacznie dalej?

Światy: rzeczywisty i fantazji przenikają się wzajemnie i tylko od wrażliwości oraz wyobraźni odbiorcy zależy, w którym miejscu dostrzeże niewytyczone, subtelne granice między nimi.

Artyści:
Maja Borowicz
Wojciech Brewka
Dawid Czycz
Arkadiusz Dzielawski
Zbigniew Hinc
Jarosław Jaśnikowski
Anastazja Markowitch
Rafał Olbiński
Tomasz Sętowski
Dariusz Ślusarski
Jacek Walczak

OTWARCIE WYSTAWY: 19 maja 2023 r., g. 19.00 

Miejsce: Budynek Główny, Sala Złota, Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”

Kuratorzy: Piotr Pątko, Dorota Halberda

Wystawa czynna: 19 maja – 9 czerwca 2023 r.

Wstęp wolny

Patronat medialny: Jazzkultura

Prace pochodzą ze zbiorów prywatnych.

Ciekawostki z branży

Informatyk grafik - Czyli grafik komputerowy który poza projektowaniem potrafi zadbać o swój sprzęt komputerowy jak i sprzęt w firmie. Często taka osoba pracuje w mnijszych firmach gdzie sporadycznie potrzebna jest osoba techniczna do małych napraw. Krótko mówiąc informatyk grafik to taka złota rączka w świecie IT i grafiki

Projektant stron internetowych – Grafik ten znany jest również pod pojęciem Web Designer. Jak sama nazwa wskazuje, specjalista taki zajmuje się opracowaniem szaty graficznej stron internetowych. Zakres czynności tej kategorii grafików wykracza jednak zwykle poza samo opracowanie szablonu. Zlecając pracę Web Designerowi możemy liczyć na to, że opracowaną przez siebie szatę graficzną zmieni w pełni funkcjonalny interface witryny, który po przypisaniu do odpowiedniej domeny stanie się stroną internetową. Mimo, że Web Designerzy zapewniają usługi o bardzo szerokim spektrum, należy mieć na uwadze, że część zadań związanych z postawieniem serwisu powinno się zlecić osobom trzecim. W szczególności do czynności, o których tutaj mowa, należy zaliczyć zakup domeny, zapewnienie hostingu, czy też stworzenie tekstów, które mają pojawić się w serwisie.

Projektant interfaceów – Grafik ten, podobnie jak projektant stron internetowych, zajmuje się opracowaniem szat graficznych, które następnie zostają przeprogramowane w funkcjonalna całość. Różnica polega na tym, ze projektant interfaców specjalizuje się w wykonywaniu grafik, które zostaną wykorzystane nie w stronach internetowych, lecz w programach i aplikacjach. Chodzi tu tak o menu główne w grze komputerowej, jak i wykonanie przycisków do aplikacji na smartphona.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *