Wieści z Festiwalu Miłosza: Festiwal dołącza do sieci Versopolis, ogłaszamy Seminarium im. A. Zagajewskiego oraz wydarzenia w Spółdzielni Ogniwo.

Przeszło czterdzieści poetyckich spotkań, warsztatów i debat, poeci z wielu zakątków świata, pasmo poświęcone Adamowi Zagajewskiemu. Festiwal, który w tym roku dołączył do Versopolis – jednej z najważniejszych poetyckich sieci, potrwa od 5 do 9 lipca 2023 roku. Wszystkie wydarzenia festiwalowe są bezpłatne, wejściówki na spotkania można będzie pobrać już od 26 czerwca. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i KBF.

Spotkanie poświęcone pamięci wybitnego poety Adama Zagajewskiego symbolicznie otworzy tegoroczną edycję Festiwalu Miłosza. Byli studenci poety opowiedzą o swoich doświadczeniach i wspomnieniach związanych z ich mistrzem, a zaproszeni goście zinterpretują wiersze tego wybitnego przyjaciela festiwalu. Na festiwalowej mapie pojawi się również seminarium poetyckie im. Adama Zagajewskiego, którym organizatorzy pragną podkreślić istotność spuścizny poety, która kształtowała przyszłe pokolenia twórczyń i twórców. Szczególnie istotnym punktem odniesienia będzie wojna w Ukrainie. Z czytelnikami spotkają się m.in. Nikola Madžirov, Jan Wagner, Ilya Kaminsky, Mira Rosenthal, ariel rosé , Kateryna Babkina, Ija Kiwa, Tomasz Różycki, Krzysztof Siwczyk, Joanna Oparek i Aneta Kamińska, którzy wspólnie poszukają odpowiedzi na pytania o rolę poezji w obliczu przemocy, a także zajmą się perspektywą budowania powojennej rzeczywistości.

Nowością w programie są wydarzenia organizowane w Spółdzielni Ogniwo. Spektakl na podstawie wierszy z premierowych książek autorów i autorek związanych z Krakowską Szkołą Poezji im. Aleksandra Fredry, koncerty Brzoska Kolektyw i Psiego Lica, premiera magazynów „KONENT” i „Zakład”, spotkanie z Nominowanymi do Nagrody Literackiej Gdynia i inne spotkania autorskie – wszystko to przy ul. Smolki 11a.

Tegoroczna edycja festiwalu będzie pierwszą, która wydarzy się pod egidą międzynarodowej platformy poetyckiej Versopolis. Działająca od 2014 roku sieć powstała, by wspierać młodych twórców i promować ich poezję poza granicami ojczystych krajów. Do tej pory włączyła w swoje działania ponad 320 poetek i poetów i angażuje się w ponad 30 festiwali, co czyni ją największą platformą poetycką na świecie. Polskę w sieci reprezentuje Europejski Poeta Wolności, a od tego roku – również Festiwal Miłosza. Dzięki wsparciu Versopolis na festiwalu pojawią się wybitni poeci: Ilya Kaminsky i Ija Kiwa.

Ciekawostki z branży

Grafika komputerowa od wielu już lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic w tym dziwnego, ponieważ osoby, które posiadają w tej materii odpowiednie umiejętności i wiedzę, z sukcesami odnajdują się na rynku pracy. Jak się jednak okazuje, praca grafika komputerowego tylko z pozoru wydaje się prosta, w praktyce jednak jest związana z koniecznością funkcjonowania pod presją czasu, a jednocześnie zachowania jak najwyższej jakości. 

Najprościej tłumacząc, grafik komputerowy wykonuje zawód z pogranicza twórczości artystycznej oraz informatyki. Co do zasady, pracuje on z wykorzystaniem komputera oraz innych rozwiązań technologicznych, w tym np. tabletu graficznego. Jak zostać grafikiem komputerowym - wiele osób zadaje sobie to pytanie. Czy konieczne jest wykształcenie w tym kierunku lub może wystarczy ukończony kurs grafiki komputerowej? Niestety, nie ma idealnej odpowiedzi na te pytania, ponieważ wiele zależy od konkretnego przypadku. Oczywiście ukończenie studiów informatycznych czy artystycznych jest atutem, ale z całą pewnością o wiele ważniejsze od posiadania dyplomu wyższej uczelni są umiejętności, jakimi może pochwalić się dana osoba. Jeśli ktoś chce pracować w tym zawodzie powinien także zadbać o zdobycie doświadczenia oraz zbudować odpowiednie portfolio, które zwiększy jego szanse na zatrudnienie.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *